Lesdoelen (oude kind)
Het vaststellen van de lesdoelen. Hieronder vind je een hulpsteun bij het vaststellen hiervan!
Let op! Lesdoelen zijn bedoeld voor het oude kind, voor het jonge kind is er een andere pagina genaamd: Bedoelingen (jonge kind).
Lesdoel voor de leerling op leerkrachtniveau
Meerwaarde voor de leerling
Het rendement van het leerproces wordt enorm verhoogd doordat:
- De les beter doordacht is
- De leerkracht een effectievere instructie en begeleiding geeft
Meerwaarde om je te ontwikkelen als leerkracht
1. Je activeert en automatiseert vakkennis en vakdidactiek:
- Werken aan de bekwaamheidsvakinhoud en de vakdidactiek
2. Je zorgt voor effectievere lessen doordat:
- Je instructie preciezer zal zijn
- De verwerkingsopdracht duidelijker wordt, met meer structuur voor de leerlingen
- Je feedback als je rond loopt zal effectiever zijn
Wat zijn nuttige bronnen voor je lesdoelen?
- Bijlage van de studenteninstructie vanuit de pabo
- Vakboeken pabo
- Kijkwijzer vakdidactiek pabo (It's Learning HsLeiden)
- Lijn in leren (It's Learning HsLeiden)
- Handleiding van de methode
- Voorbeelden vanuit de lessen op de pabo
Hoe maak je een lesdoel op leerkrachtniveau?
- Verdiep je in de lesstof. Zorg dat je qua relevante vakkennis en vakdidactiek goed boven de lesstof staat.
- Verdiep je daarna in de beginsituatie (vanuit vorige lessen, mentor en toetsanalyses), specifiek op het onderwerp van de les.
- Bedenk wat de stap is die kinderen moeten zetten, wat het moeilijk maakt voor de leerlingen, waar je accenten in je leesopzet moet zetten. Dit haal je uit de beginsituatie, vakdidactiek en leerlijn.
- Bepaal dan wat kinderen precies op het eind moeten kunnen (concreet werkwoord) en schrijf je lesdoel uit.
Gouden tip:
Gebruik niet begrippen als: 'hoe, wat, waar en waarom', maar dat.... en doordat/daarom/daardoor.... waarbij je de "antwoorden" invult vanuit specifieke werkwoorden (geen weten enz.)
De meerwaarde van het formuleren van leerkrachtdoelen
Door het lesdoel op leerkrachtniveau vast te stellen, herhaal je kennis en inzichten op het gebied van vakinhoud, leerlijnen en vakdidactiek, waardoor die automatiseren.
Je traint jezelf de theorie van de pabo bewust toe te passen in je stage
Het is in het begin veel werk, maar het zal steeds sneller gaan
Zorg dat het een hulpmiddel voor je lessen wordt, ipv iets dat je alleen doet omdat het moet
Voorbeeld van een goed lesdoel op leerkrachtniveau
De kinderen kunnen (een x-aantal van) de volgende kenmerken over het Noorse landschap noemen:
- Fjorden aan de kust
- Hooggebergte
- Naaldbossen in het midden en zuiden
- Toendra in het noorden
- Alle steden aan de kust
Lesdoel op leerlingniveau
- Dit is het lesdoel zoals je het deelt met de kinderen tijdens de motiverende opening
- Dit komt meestal overeen met wat in de methode/handleiding staat
Handleidingen
- Methodes geven altijd het lesdoel op leerlingniveau weer!
- Je moet altijd werk maken van het lesdoel op leerkrachtniveau bij methodelessen
Maak jouw eigen website met JouwWeb