Bedoelingen

Ontwikkelbehoeften - beginsituatie

Wat heeft het kind nodig om tot ontwikkeling te komen:

  • Aansluiten bij interesses en ontwikkeling: kennis en/of vaardigheden;

  • Ondersteuning door leerkracht en/of materialen.

Bronnen: Observaties, gesprekken, LLV systeem

 

Leerlijnen:

  • Aansluiten bij ontwikkeling: kennis en/of vaardigheden;

  • Probeer waar mogelijk ook onderscheid te maken in de jongste-middelste-oudste kinderen.

Bronnen: SLO, Tule, Vakdidactiek pabo

 

Bedoeling - VBF

  • De kleuters ontwikkelen zich via doen, spel en ervaring;

  • Rendement van bewuste leeractiviteiten wordt beperkt;

  • Je noteert daarom globaal wat je wilt dat de kinderen ontwikkelen, meemaken of bereiken;

  • Waar mogelijk maak je onderscheid tussen jongste-middelste-oudste.

  • Je geeft kinderen daarbij ruimte om er anders vorm aan te geven dan hoe jij hebt gedacht;

  • Na afloop kun je concreter aangeven welke stapjes/doelen de kinderen hebben gemaakt/bereikt in hun spelen en werken.

 

Bedoelingen bepalen

Gebruik hiervoor de drietrapraket.

1. Basis

  • Vaardigheden: taal, rekenen, motorisch;

  • Kennis van de wereld: wereld van nu, historische wereld, sprookjes en fantasiewereld, dierenrijk;

  • Persoonsvormen: dit staat meestal niet in je LVF.

Bron: Kiezen voor het jonge kind p. 240

 

2. Kernactiviteit(en)

  • Spel;

  • Beeldende en constructieve activiteiten;

  • Taalactiviteiten: vertellen, voorlezen, gedicht, gesprekken voeren;

  • Lees- en schrijfactiviteiten;

  • Reken-/wiskundeactiviteiten;

  • Onderzoeksactiviteiten;

  • Spelontwikkeling;

  • Overige spelactiviteiten.

 

3. Tussendoelen vanuit de vakken

  • Tule.slo.nl. Hier vind je de kerndoelen met de bijbehorende tussendoelen;

  • Slo.nl/jongekind/doelen. Hier vind je de referentieniveaus van de 3 ontwikkelingsgebieden;

  • Lijn in leren (itslearning HSL);

  • Vakdidactiek (tijdens de lessen op de pabo)

 

Het opstellen van de bedoelingen

Maak gebruik van handige werkwoorden zoals:

  • Ervaring opdoen met ...

  • Nieuwsgierig worden naar ...

  • Experimenteren met ...

  • Zich verwonderen over ...

 

Voorbeeld bedoelingen

Thema: de dierentuin

  • 1 Vaardigheid - 2 Rekenactiviteit - 3 Oefenen van het synchroon en resultatief tellen tot 10

  • 1 Vaardigheid - 2 Wiskundeactiviteit Voorbereiden plattegrondbesef - 3 Kennismaken met plattegrond dierentuin

  • 1 Kennis van de wereld - 2 Taal begrippen - 3 Oefenen en ervaren woordenschat dieren en beroepen in de dierentuin

  • 1 Kennis van de wereld/Vaardigheid - 2 Constructie - 3 Fijne motoriek/constructie: bouwen van en spelen met dierentuin


Voorbereidingsformulier

  • Bekijk de (ontwikkelingsbehoeften en) bedoelingen. Zie je de drietrapsraket (basis-kernactiviteiten-stukje leerlijn)?
  • Zijn er meerdere bedoelingen?
  • Zijn werkwoorden op ontwikkeling gericht (en niet op resultaat)?

 

Activiteit (VBF)

Materialen en handelen:

  • Zorg voor een rijke leeromgeving die de kinderen verleidt
  • Wat doen de kinderen tijdens de activiteit?
  • Wat doe jij? (gebruik hiervoor de 3 V's: Verkennen, Verdiepen, Verbreden)

 

Didactische impulsen: de 3 V's

  • Verkennen: oriënteren, experimenteren, "klooien"
  • Verdiepen: structureren, toevoegen en verbinden
  • Verbreden: vertalen naar andere activiteiten

 

Oriëntatie

Hoe introduceer je de activiteit, zo dat de kinderen:

  • Nieuwsgierig worden en/of zich verwonderen
  • Zich competent voelen om aan de slag te gaan

Verkennen:

Echte materialen - pakkende vragen - voorlezen - kijkplaat - demonstreren/voordoen/modellen

 

Kern: verwerken

Spelen

  • In de zandtafel of zand/watertafel
  • In de huishoek
  • In de bouwhoek
  • Buiten op het plein

Werken

  • Ontwikkelingsmateriaal
  • Op het verfbord een schilderij maken van de lente
  • Een lentebloem vouwen

Liefhebben

  • Luisteren naar voorlezen
  • Kijken naar een filmpje
  • Kijken naar een vogel
  • Kijken naar het spel of maken van andere kinderen

 

Afsluiting en oogst VBF

Afsluiting

  • Ervaringen, ontdekkingen en producten met de kinderen nabespreken en tonen
  • Organiseren van het opruimen

Oogst

  • Hoe zijn de kinderen gegroeid door de activiteit t.a.v. de bedoelingen?
  • Welke andere groei zag je?

Maak jouw eigen website met JouwWeb