Bedoelingen
Ontwikkelbehoeften - beginsituatie
Wat heeft het kind nodig om tot ontwikkeling te komen:
-
Aansluiten bij interesses en ontwikkeling: kennis en/of vaardigheden;
-
Ondersteuning door leerkracht en/of materialen.
Bronnen: Observaties, gesprekken, LLV systeem
Leerlijnen:
-
Aansluiten bij ontwikkeling: kennis en/of vaardigheden;
-
Probeer waar mogelijk ook onderscheid te maken in de jongste-middelste-oudste kinderen.
Bronnen: SLO, Tule, Vakdidactiek pabo
Bedoeling - VBF
-
De kleuters ontwikkelen zich via doen, spel en ervaring;
-
Rendement van bewuste leeractiviteiten wordt beperkt;
-
Je noteert daarom globaal wat je wilt dat de kinderen ontwikkelen, meemaken of bereiken;
-
Waar mogelijk maak je onderscheid tussen jongste-middelste-oudste.
-
Je geeft kinderen daarbij ruimte om er anders vorm aan te geven dan hoe jij hebt gedacht;
-
Na afloop kun je concreter aangeven welke stapjes/doelen de kinderen hebben gemaakt/bereikt in hun spelen en werken.
Bedoelingen bepalen
Gebruik hiervoor de drietrapraket.
1. Basis
-
Vaardigheden: taal, rekenen, motorisch;
-
Kennis van de wereld: wereld van nu, historische wereld, sprookjes en fantasiewereld, dierenrijk;
-
Persoonsvormen: dit staat meestal niet in je LVF.
Bron: Kiezen voor het jonge kind p. 240
2. Kernactiviteit(en)
-
Spel;
-
Beeldende en constructieve activiteiten;
-
Taalactiviteiten: vertellen, voorlezen, gedicht, gesprekken voeren;
-
Lees- en schrijfactiviteiten;
-
Reken-/wiskundeactiviteiten;
-
Onderzoeksactiviteiten;
-
Spelontwikkeling;
-
Overige spelactiviteiten.
3. Tussendoelen vanuit de vakken
-
Tule.slo.nl. Hier vind je de kerndoelen met de bijbehorende tussendoelen;
-
Slo.nl/jongekind/doelen. Hier vind je de referentieniveaus van de 3 ontwikkelingsgebieden;
-
Lijn in leren (itslearning HSL);
-
Vakdidactiek (tijdens de lessen op de pabo)
Het opstellen van de bedoelingen
Maak gebruik van handige werkwoorden zoals:
-
Ervaring opdoen met ...
-
Nieuwsgierig worden naar ...
-
Experimenteren met ...
-
Zich verwonderen over ...
Voorbeeld bedoelingen
Thema: de dierentuin
-
1 Vaardigheid - 2 Rekenactiviteit - 3 Oefenen van het synchroon en resultatief tellen tot 10
-
1 Vaardigheid - 2 Wiskundeactiviteit Voorbereiden plattegrondbesef - 3 Kennismaken met plattegrond dierentuin
-
1 Kennis van de wereld - 2 Taal begrippen - 3 Oefenen en ervaren woordenschat dieren en beroepen in de dierentuin
-
1 Kennis van de wereld/Vaardigheid - 2 Constructie - 3 Fijne motoriek/constructie: bouwen van en spelen met dierentuin
Voorbereidingsformulier
- Bekijk de (ontwikkelingsbehoeften en) bedoelingen. Zie je de drietrapsraket (basis-kernactiviteiten-stukje leerlijn)?
- Zijn er meerdere bedoelingen?
- Zijn werkwoorden op ontwikkeling gericht (en niet op resultaat)?
Activiteit (VBF)
Materialen en handelen:
- Zorg voor een rijke leeromgeving die de kinderen verleidt
- Wat doen de kinderen tijdens de activiteit?
- Wat doe jij? (gebruik hiervoor de 3 V's: Verkennen, Verdiepen, Verbreden)
Didactische impulsen: de 3 V's
- Verkennen: oriënteren, experimenteren, "klooien"
- Verdiepen: structureren, toevoegen en verbinden
- Verbreden: vertalen naar andere activiteiten
Oriëntatie
Hoe introduceer je de activiteit, zo dat de kinderen:
- Nieuwsgierig worden en/of zich verwonderen
- Zich competent voelen om aan de slag te gaan
Verkennen:
Echte materialen - pakkende vragen - voorlezen - kijkplaat - demonstreren/voordoen/modellen
Kern: verwerken
Spelen
- In de zandtafel of zand/watertafel
- In de huishoek
- In de bouwhoek
- Buiten op het plein
Werken
- Ontwikkelingsmateriaal
- Op het verfbord een schilderij maken van de lente
- Een lentebloem vouwen
Liefhebben
- Luisteren naar voorlezen
- Kijken naar een filmpje
- Kijken naar een vogel
- Kijken naar het spel of maken van andere kinderen
Afsluiting en oogst VBF
Afsluiting
- Ervaringen, ontdekkingen en producten met de kinderen nabespreken en tonen
- Organiseren van het opruimen
Oogst
- Hoe zijn de kinderen gegroeid door de activiteit t.a.v. de bedoelingen?
- Welke andere groei zag je?
Maak jouw eigen website met JouwWeb